Hem » Texter » 6 tips för hjärnuthållighet

matad-hjärna

6 tips för hjärnuthållighet

Det finns en viss kyla i luften som vittnar om att sommaren, och med den semester, är på väg mot sitt slut. Att det är dags att för tillvaron att återfå en mer disciplinerad struktur. Vilket kan kännas motigt när man i flera veckor varit fri att följa sin egen lust och livsrytm.

Undersökningar visar att vår hjärna bara har viss ork. Att varje beslut – oavsett om det bara handlar om vad man ska ha till frukost eller hur man ska klä sig kostar på. Till slut har vi dränerat hjärna på glukos och även om vi inte är medvetna om det på samma sätt som fysisk trötthet så kommer det påverka våra beslut. Det är därför det framåt kvällen är väldigt lätt att hamna i tv-soffan istället för att åka iväg och träna eftersom man gjort slut på sin ”beslutsork”.

Här kommer några tips för att få hjärnan att orka hela dagen:

1) Fatta återkommande beslut som till exempel vad du ska ha på dig kvällen före.

2) Vi har mest ork precis när vi sovit ut. Gör det viktigaste först på dagen.

3) Behöver du fatta ett viktigt beslut på eftermiddagen – ät något med glukos först.

4) Glöm inte pausa. Särskilt när det är stressigt. Det ökar din koncentration och effektivitet.

5) Rör på dig. En promenad innebär både ett miljöombyte och ökad blodcirkulation. Annars funkar det med en vildsint dans runt skrivbordet.

6) Både att skratta och att titta på gulliga djur badar vår hjärna i dopamin och får oss orka lite till. Så en kattvideo eller ett stand up-klipp vid rätt tillfälle kan snabbt få dig på banan igen.

Använder du dig av de här tipsen kommer återgången till jobbet förhoppningsvis kännas enklare.